Musqueteer

Salesforce Einstein: boost jouw CRM met AI

Salesforce Einstein

Deel dit bericht

Je kunt nauwelijks meer om AI (Artificial Intelligence; kunstmatige intelligentie) heen. Een mooi recent voorbeeld is de ChatGPT chatbot van OpenAI, waarin toegang tot AI weer wat makkelijker en persoonlijker wordt. Maar ook in de dagelijkse toepassingen wordt steeds meer gebruik gemaakt van AI. Zo ook in Salesforce, waar de AI-functie heel toepasselijk ‘Einstein’ heet.

Salesforce Einstein is de eerste uitgebreide AI-functie binnen het landschap van CRM-systemen. Het bestaat uit een reeks AI-technologieën die slim zijn geïntegreerd, om het Customer Succes Platform sneller en beter te laten werken. Hiermee wordt AI ook beschikbaar voor Start-ups en Scale-ups!

Wat maakt Salesforce Einstein anders?

Einstein is anders dan andere AI-modules in CRM-systemen. Dit zijn de belangrijkste voordelen voor wanneer je Einstein gaat gebruiken:

  • Salesforce Einstein is Data-ready. Geen datavoorbereiding en beheersmodellen nodig. Plaats de data gewoon in Salesforce en het werkt.
  • Salesforce Einstein is Modellering-ready. Multitenant, geautomatiseerde machine learning betekent dat het juiste model automatisch geschikt wordt gemaakt voor jouw organisatie.
  • Salesforce Einstein is Productie-ready. Geen DevOps nodig. Het is onderdeel van hetzelfde vertrouwde Salesforce-platform, met modelbeheer en monitoringtools.

Hiermee wordt jouw CRM sneller, eenvoudiger en leuker om mee te werken!

Hoe werkt Salesforce Einstein voor mijn bedrijf?

Je Sales-collega’s kunnen vervolgkansen anticiperen en beter inspringen op de wensen van klanten. De afdeling Service kan nieuwe problemen oplossen, nog voordat de klant er melding van gemaakt heeft. Bij Marketing kunnen ze gepersonaliseerde klantreizen en ervaringen optimaliseren, zoals ze nog nooit eerder hebben gekund. En je IT-team kan overal slimme informatie inbouwen en nog slimmere apps bouwen voor medewerkers en klanten, gebaseerd op conclusies uit echte data. Wat betekent dit concreet? Dit kunnen we het beste uitleggen met een praktisch voorbeeld:

Upscalers B.V.

Upscalers B.V. heeft een geniale app ontwikkeld en is klaar om de wereld te bestormen met hun innovatie. Om hen meer grip te geven en alle kansen te benutten die hun opschaalproces met zich meebrengt, gebruiken ze Salesforce Einstein.

De website is een belangrijke tool voor lead generation. Het Upscalers Marketingteam gebruikt Einstein Behavioral Scoring om de interacties van leads en klanten op de website te analyseren. Hierdoor zijn ze in staat om gepersonaliseerde campagnes te maken in Google Ads en Social Media. Een prospect (laten we hem even Edwin noemen) ziet de advertentie op Instagram en klikt door. De eerste keer converteert Edwin niet naar een verkoop, maar als hij de website nog eens bezoekt en zich inschrijft voor de e-mail nieuwsbrief, wordt zijn lead status automatisch door Einstein gepromoveerd naar Hot Lead. De Sales afdeling van Upscalers B.V. gebruikt Einstein Lead Scoring, zien de interactie van Edwin met hun marketingmiddelen en herkennen de koopsignalen. Op exact het juiste moment sturen ze hem een aanbod dat te mooi is om te weigeren en Edwin besluit de Upscalers App aan te schaffen.

Edwin is heel blij met de functies die de app hem biedt, maar hij wil de app integreren in Microsoft Teams. Er is nog geen standaard koppeling beschikbaar, dus hij stuurt een mail naar de Service afdeling met de vraag om een Teams koppeling. De Service afdeling gebruikt Einstein Case Classification om elke service aanvraag te categoriseren en te prioriteren. Zo wordt de case van Edwin gezien als een dringend verzoek en als kans voor productontwikkeling. Dit maakt de vraag van Edwin een prioriteit. De Service medewerkers kunnen Edwin niet direct helpen met een standaard koppeling, maar hebben wel een workaround gevonden, zodat Edwin (en elke andere gebruiker met dezelfde vraag) in elk geval de functie kan gebruiken. En weer verlaat een tevreden klant de Service-afdeling.

Inmiddels zien de collega’s van IT dat er meerdere zoekopdrachten op de website vragen om een integratie met Microsoft Teams. Zij gebruiken Einstein Prediction Builder, die hen voorspelt dat deze aanvraag nog veel meer gaat voorkomen. Zij dienen een ontwikkelvoorstel in voor op de roadmap van een nieuwe versie van de Upscalers App, onderbouwd met data uit de praktijk.

De IT medewerkers gebruiken Einstein Prediction Builder ook om voorspellingen te maken over toekomstige gebeurtenissen op basis van historische data. Bijvoorbeeld als er systeemcomponenten zijn geweest die samen hebben geleid tot een conflict in de software, kunnen ze proactief stappen ondernemen om potentiële problemen te voorkomen en een soepelere uitrol van de Upscalers App te borgen.

Door het gebruik van Einstein verminder je de hoeveelheid repetitief en geestdodend werk en kan je team doen waar ze energie van krijgen. En daar krijgen wij dan weer energie van! 😊

Beschikbaarheid van Salesforce Einstein

Met Einstein wordt kunstmatige intelligentie in CRM’s ook toegankelijk voor Start-ups en Scale-ups, maar het werkt natuurlijk ook voor middelgrote en grote organisaties. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe meer Einstein voor je gaat opleveren. Binnen Salesforce is Einstein beschikbaar via Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud, Salesforce Platform, Analytics Cloud en Community Cloud. Het werkt al wanneer je maar 1 module van Salesforce gebruikt, maar geïntegreerd met elkaar zet je echt de turbo op je productiviteit.

Einstein op mobiele devices

Alle Salesforce modules die op een smartphone werken, maken ook direct gebruik van Einstein (dus ook als je werkt via je device). Op dit moment werken nog niet alle door Einstein gestuurde modules op een mobiel apparaat, maar je kunt ervan op aan dat hier hard aan gewerkt wordt.

Jouw data is veilig met Salesforce Einstein

Al meer dan 150.000 bedrijven uit allerlei branches over de hele wereld vertrouwen op Salesforce vanwege de robuuste beveiligingsarchitectuur. Einstein is gemaakt op dezelfde principes en hiermee is privacy en veiligheid van jouw informatie gewaarborgd. Wil je meer lezen over hoe Salesforce data veilig houdt, bezoek dan trust.salesforce.com. Hier leer je meer over de toewijding van Salesforce aan transparantie, security, compliance, privacy en performance.

Salesforce Einstein integreren in andere systemen

De ultieme toegevoegde waarde van een Salesforce Certified Partner als musQueteer, is dat er slim gekoppeld kan worden aan bestaande systemen. Wij spreken de taal van jouw business, maar zijn ook doorgewinterde IT-professionals. Onze developers schrijven de ontbrekende code om Salesforce naadloos te laten samenwerken met je bestaande applicaties. Zo optimaliseren we jouw processen en helpen we je sneller en beter je doelen te bereiken.
Woen Hing Woei

Vraag het onze specialisten

Wilt u meer weten over Datamanagement Platforms, zoals Salesforce? Neem dan gerust contact op met Woen Hing Woei, Founder en Consultant bij musQueteer

Ook interessant voor u?