Musqueteer

Telecom

Krijg een 360-graden beeld van je operatie en klant met data.

In de Telecom sector wordt ontzettend veel data verzameld en verwerkt. Bij musQueteer begrijpen we de sectorspecifieke uitdagingen en zijn we in staat om data op een veilige manier optimaal te laten werken voor de business. Met beschikbare data werken we aan een compleet 360-graden beeld van de operatie én de klant. Hierbij gebruiken we Salesforce, dat we integreren volgens onze Quattro methodiek en wel zonder verstoring voor de dagelijkse operatie. Wij dragen verantwoordelijkheid voor een soepel en plezierig traject, met snelle doorlooptijden en betrokken stakeholders.

Bulkhoeveelheden Real-time data

Telecombedrijven genereren enorme hoeveelheden data, variërend van oproeprecords en sms-berichten tot gegevens over dataverbruik. Daarbij vereisen veel telecom-operaties real-time verwerking, zoals oproepen en dataverbruik, maar ook facturering. Dat betekent dat data snel en efficiënt moet worden verwerkt om deze diensten in het gewenste (en verwachte) tempo aan de klant te leveren. Netwerkprestaties zijn daarom cruciaal en worden continu gemonitord, zoals data over signaalsterkte, verbindingskwaliteit en bandbreedtegebruik. De schaal waarop gegevens worden gebruikt dicteert een stevige grip op data.

Inzicht in de klant

Telecombedrijven hebben gedetailleerde klantprofielen, waaronder informatie over abonnementen, telefoontoestellen, gebruikspatronen en locatiegegevens. Maar nog niet altijd wordt die data optimaal geïntegreerd zodat ook werkelijk een 360-graden klantbeeld ontstaat. En dat is nodig om bijvoorbeeld de Churn (klantverloop) te kunnen voorspellen. Hoe beter je je klant kent, hoe beter je kunt voorkomen dat ze overstappen naar een concurrent. Een geavanceerd systeem, zoals Salesforce CRM, is hierbij onmisbaar. Naast gedragsgegevens en abonnements- en contractdata worden ook klantenservice en support data opgenomen in het klantprofiel. Problemen worden doeltreffender opgelost als er een goede gespreksgeschiedenis, supporttickets en klanttevredenheidsinformatie beschikbaar zijn.

Salesforce Health Life Science Security compliance

Veilig omgaan met gevoelige informatie

De Telecom-branche heeft te maken met strikte wettelijke vereisten met betrekking tot gegevensretentie, gegevensbescherming en privacy. Veel Telecom-bedrijven opereren wereldwijd en we zien dat deze vereisten sterk variëren van land tot land. Dit kan behoorlijke juridische en compliance-uitdagingen met zich meebrengen. Naast de wettelijke kaders hebben Telecom-bedrijven te maken met geografische informatie, zoals de locatie van smartphones. Deze gegevens zijn belangrijk voor locatiegebaseerde diensten en nooddiensten, maar deze gevoelige informatie in combinatie met een uitvoerig klantprofiel levert een enorm privacy risico. Daarbij kampt de Telecom-sector met fraude, zoals geclonede SIM-kaarten, gespreksfraude (het zogenaamde Smishing en Vishing) en geëxploiteerde datalekken. Effectief beheer van deze data en de inzet van de juiste systemen is wezenlijk voor het borgen van de bedrijfscontinuïteit van Telecom-aanbieders.

Heb je een vraag?

Onze collega’s staan voor je klaar en helpen je graag verder.

Ons aanbod voor Telecom-bedrijven

Datamigratie

De Telecom-branche is bij uitstek een branche waar grootschalige en complexe datasets continu evolueren. Bij gelegenheden zoals upgrades van netwerk-apparatuur, implementeren van nieuwe diensten of systemen en bij fusies moeten deze datasets worden gemigreerd of samengevoegd en we kunnen het belang van een goed begeleide Data Migratie niet genoeg benadrukken. Slecht uitgevoerde Data Migraties kunnen leiden tot verlies van klantgegevens, factureringsproblemen, storingen in de dienstverlening en zelfs juridische geschillen. De bedrijfscontinuïteit staat bij een Data Migratie feitelijk op het spel. Daarom zorgen wij dat de continuïteit wordt geborgd, terwijl wij werken aan het nauwkeurig overzetten, transformeren en valideren van gegevens. Hiervoor maken we een uitvoerige planning van alle fases, zorgen we voor robuuste tools en werken we volgens grondige testprocedures. Data Migratie is dus niet alleen een technische klus, maar in alle opzichten een strategische aangelegenheid om de concurrentiepositie en klanttevredenheid te behouden en verbeteren.

Release Management

In een Tech-heavy omgeving als de Telecom-branche, zijn software-updates, nieuwe functies en patches aan de orde van de dag. Dat moet ook wel, als je concurrerend wil blijven.

Release Management speelt een sleutelrol in het borgen van de operationele continuïteit. Bij Release Management zorgen we voor een solide planning, begeleiding en implementatie van software-releases. We stemmen de vereisten, wensen en feedback tussen verschillende technische en operationele teams goed af. Ook andere belanghebbenden worden meegenomen om ervoor te zorgen dat de release soepel verloopt, zonder verstoring van de dienstverlening.

Betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening zijn in Telecom van groot belang. Storingen kunnen immers tot grote financiële verliezen (en klantverloop) leiden. Daarom volgen we bij Release Management bewezen protocollen, inclusief uitgebreide testprocedures en backoutplannen/ rollbackplannen voor als er zich problemen voordoen bij de release. Zo kunnen we blijven innoveren, terwijl de stabiliteit en prestaties van het huidige systeem onverminderd hoog blijven.

Change Management

Veranderende klantbehoeften en technologische innovatie zijn in de Telecom-branche de norm. Om deze veranderingen te beheren is de keuze voor de juiste software belangrijk. Speciaal voor Telecom-bedrijven is er bijvoorbeeld Salesforce for Communications; een toonaangevende oplossing die gebruikers te allen tijde grip geven op data en processen. Maar met de selectie van de juiste software ben je er nog niet. Voor het succesvol implementeren van technologie is effectief Change Management nodig. Dit omvat het definiëren van een heldere scope, doelen, stakeholder management en het introduceren van de nieuwe software bij alle medewerkers (eventueel gekoppeld aan training).

Wij geloven dat bij Change Management niet de implementatie van een nieuw systeem centraal staat, maar het beïnvloeden van de bedrijfscultuur zodat er veranderingsbereidheid ontstaat en mensen de verandering juist verwelkomen. Als duidelijk wordt hoe een verandering de medewerkers beter in staat stelt om met klanten om te gaan en bijvoorbeeld problemen te voorkomen of verhelpen, volgt acceptatie als vanzelf. Zeker in de telecom-branche, waar klantcontact, -verwachting en -tevredenheid zo bepalend zijn voor het succes van de organisatie, is wendbaarheid van groot belang. Wij helpen ook jouw organisatie om wendbaar te blijven in deze dynamiek.

(Agile) Implementation Management

In een snel veranderende branche is het traditionele, lineaire projectmanagement niet altijd de beste aanpak. Agile implementatiemanagement is een benadering die flexibiliteit en adaptiviteit benadrukt. Het stelt organisaties in staat om snel te reageren op veranderingen en (zelfs on-the-job) prioriteiten opnieuw te beoordelen in overeenstemming met de zakelijke doelen. Telecombedrijven willen snel kunnen reageren op veranderende omstandigheden in de markt, maar ook tijdens implementatie van nieuwe functies, diensten en updates. Natuurlijk zijn planning, coördinatie en beheer standaard onderdelen bij Implementatie Management. Daarbij komt de Agile manier van werken, die iteratief veranderen mogelijk maakt. Kleine iteraties zorgen voor snelheid in het geheel. Zo verkorten we de Time-to-Market voor nieuwe Telecomdiensten en integreren we klantfeedback in de ontwikkelingscyclus, voor maximale impact op de concurrentiepositie en bovenal: nog blijere klanten. 

Salesforce voor de Telecom sector

Essentieel voor een groeiende organisatie in de telecom branche is het 360-graden klantenbeeld. Hiervoor bestaan verschillende softwareplatformen, waarvan Salesforce wereldwijd het meest toonaangevend is. Eerder op deze pagina hadden we het al over Salesforce for Communications, wat als vertical specifiek is gericht op de Telecom branche. Maar wat maakt Salesforce nou juist zo geschikt voor Telecom-organisaties?

360-graden klantweergave

Een van de meest waardevolle eigenschappen van Salesforce is de mogelijkheid om een uitgebreid overzicht van klanten te creëren, wat essentieel is voor effectieve klantrelatiebeheer. Salesforce biedt deze 360-graden klantweergave, waarin gegevens met betrekking tot abonnementen, facturering, en interacties worden samengebracht. Deze holistische kijk op de klant maakt het mogelijk om beslissingen te nemen op basis van data (in plaats van voorgevoel) en een super-gepersonaliseerde service te bieden.

Klantenservice en -tevredenheid

De kracht van Salesforce komt ook tot uiting in het klantenservicemanagement. Instrumenten zoals casebeheer en selfserviceportalen zijn van grote waarde, zeker in de telecommunicatiesector. Zo draagt Salesforce bij aan het zo goed en snel mogelijk helpen van klanten bij problemen, waardoor klanttevredenheid optimaal blijft.

Marketing, maar dan makkelijker

Software moet voor ons werken. Taken die automatisch kunnen, moeten we niet zelf blijven doen. Zo heeft Salesforce een mooie marketing automation toolkit: Salesforce Marketing Cloud. Hiermee kunnen organisaties gerichte marketingcampagnes opzetten op basis van klantgegevens, wat resulteert in gepersonaliseerde boodschappen en een verbeterde klantbetrokkenheid, zonder dat de klant zich aangetast voelt in de privacy.

Overzichtelijk Lead- en Salesmanagement

Daarnaast ondersteunt Salesforce verkoop- en leadbeheer. Denk hierbij aan leadopvolging, verkoopautomatisering en het stellen van prognoses. Dit helpt organisaties om verkoopkansen te identificeren, de verkooppijplijn te beheren en de verkoopprestaties te verbeteren.

Reageer snel op kansen, want Salesforce neem je overal mee naartoe. Dankzij de Cloud heb je ook mobiel toegang tot belangrijke gegevens via handige apps, wat bijzonder nuttig is voor vertegenwoordigers in het veld.

Toegevoegde waarde van de AppExchange

Naast de eigen tools kent Salesforce een uitgebreid ecosysteem van ‘third party’ apps en extensies via de Salesforce AppExchange. Organisaties kunnen deze tools gebruiken om specifieke behoeften aan te pakken, zoals facturering of gegevensanalyse.

In control zijn begint met inzicht

Salesforce biedt daarvoor geavanceerde mogelijkheden voor gegevensanalyse en rapportage. Hiermee verstevig je de grip op je data en daarmee op de processen in je organisatie. Met de juiste tools zorg je er makkelijker, leuker en sneller voor dat je concurrerend blijft in een dynamische markt.

Maatwerk integraties

Van zichzelf heeft Salesforce al een scala aan mogelijkheden, zeker met het branchespecifieke Salesforce for Communications. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat een koppeling gemaakt moet worden om Salesforce nog beter aan de processen in je organisatie te linken. Hiervoor ontwikkelen de musQueteer developers high secure webapps die bijvoorbeeld cyber aanvallen effectief het hoofd bieden, zowel aan serverzijde als aan clientzijde.

Op het Heroku Cloud platform bouwen wij elke gewenste webapp, bijvoorbeeld met de Ruby programmeertaal en het Rails framework, wat gecombineerd bekendstaat als Ruby on Rails. Ontwikkelen op Heroku is eenvoudig gemaakt en deployment is supersnel. Heroku heeft in verhouding namelijk maar weinig rekenkracht nodig. Zo maken we ook maatwerk beter bereikbaar, met minder tijd en op een prettige manier.

Ervaren support voor soepele processen

Wij hebben uitgebreide ervaring in de telecombranche en begrijpen de uitdagingen waar organisaties in deze sector tegenaan lopen. Niet alleen heb je met Salesforce een robuuste en gebruikersvriendelijke oplossing, daarnaast zorgt onze support afdeling dat Salesforce soepel blijft draaien en dat er bij problemen snel en vakkundig een oplossing wordt geboden. Zo zijn je medewerkers tevreden, maar ook je klanten. En daar draait het uiteindelijk om in deze branche, waar het verschil wordt gemaakt door de persoonlijke aanpak in aanvulling op een goedwerkend product.

Meer weten over Salesforce in de Telecom sector?

Plan vrijblijvend een demonstratie!

Meer weten over onze diensten voor IT Projectmanagement?

Lees dan hier verder: